Андрій Степура: «Будь-який спікер починається не з техніки. Будь-який спікер починається з ідеї»

2
0

Фото зі сторінки Андрія Степури у Facebook

Цього разу мова піде про людину, яка вже майже 20 років досліджує ораторське мистецтво. Андрій Степура – молодий підприємець, сертифікований бізнес-тренер та НЛП-практик, провів 112 місячних курсів і є фаном трьох «С»: сальси, Стінга та Стівена Кінга. На зустрічі у книгарні «Є» спікер розповів про початки своєї творчості та, найголовніше, про потужні техніки у публічних виступах.

У слово «підприємець» Андрій вкладає щось більше, ніж слово «документ», бо є люди-підприємці, які готові працювати і працюють 24 години на добу.

Для чоловіка 2006 рік став початком неординарних вчинків. А все через тренінг з комунікації, що тоді вартував місячної зарплати. Аби не байдикувати, а практикуватися, хлопець з понеділка по п’ятницю виходив у місто співати.

«Я сів у 13 тролейбус, дістав текст гурту «Плач Єремії» «Вона». Люди сиділи, дивилися у вікно, хтось дивився на мене. Аплодисментів не було, але кондуктор на кінцевій зупинці сказала: «Хлопчик, мені дуже сподобалось, приходи завтра ще!» Звичайно, концерт не вдався, але я був на піднесенні, бо зробив те, чого боявся. Подумував про щось масштабніше. Це не концерт Винника, як ви розумієте, і я довго думав, що може бути масштабне у Львові, яку пісню і де потрібно співати. Це був гімн України у Львівському національному університеті імені Івана Франка. Я дуже хвилювався, вчепився руками в текст і заспівав. Загалом грошей ніде не заробив, але задоволення іншим людям дав», – ділиться Андрій Степура.

Такою була доля тренера з публічних виступів, а вони бувають дуже різними. Це не єдині експерименти Андрія? і якщо у майбутньому хтось із читачів буде глядачем такого дійства, то застереження лише одне – не хвилюватися, усе нормально.

На своєму майстер-класі Андрій Степура розповів про сучасну ораторську майстерність. Світ не стоїть на місці. Змінюється усе: технології розвиваються, більшість людей мають смартфони, щоразу з’являється більше безкоштовного Wi-Fi і 3G всюди тягне. Для спікера це завжди проблема. Якщо раніше спікер міг бути більш-менш цікавим, то зараз він має бути дуже цікавим.

1 техніка – Storytelling

Історії присутні довкола нас. Ми народилися, нам розповідають казки, легенди, притчі. Ми стаємо старшими – читаємо повісті, романи, оповідання. З’явився телевізор – починаємо дивитися рекламу, в якій у формі певної оповідки нам щось пропонують. Далі з’являються кінофільми. Це все історії.

На думку Андрія: «Історії – це один з потужних елементів для донесення власних ідей. Адже люди завжди готові їх слухати. Людина, яка щось розповідає – закладає щось у цю розповідь. Дітям не просто розповідають казки, щоб їм було цікаво. В кожну казку вкладають певний повчальний зміст. Історії допомагають нам це зробити.

Якщо ми візьмемо будь-яку мотиваційну промову, там обов’язково буде цей вічний елемент. До прикладу, якщо ми переглянемо виступ Ніка Вуйчича, то там точно буде історія, а після історії – історія і на завершення ще одна історія. Це елемент, який використовують віддавна».

Викликають довіру історії, в яких спікер розповідає, що він недосконалий. Адже більше, ніж про перемоги люди готові слухати про поразки. Коли людина розповідає як у неї щось не вдавалося – це викликає довіру, бо вона є щирою.

2 техніка – Діалог

Для того, щоб наші розповіді були кращими – в них варто додати діалог. Андрій вважає, що саме діалоги зараз найбільш поширені у стендапах. А якщо простіше – у такому виді гумористичного монологу, де одна людина розповідає про свої певні спостереження. Однією з фішок стендапу є обіграний діалог самим спікером, намагаючись показати певну абсурдність ситуації.

«Що таке транс? Транс – це коли людина відключається від того, що відбувається довкола і у неї очі наче всередину закочуються. Такі люди подумки десь на морі, вони згадують як ходили вчора на пиво, але точно не тут і зараз. Будь-яка історія – це недирективний транс, бо якщо вам розповідають певну оповідку – ви дивитесь кіно. Коли ви проживаєте цю історію – робите певні висновки. А щоб така історія була цікавішою – можна додати діалоги», – вважає Андрій.

3 техніка – Автомат або анафора

Значення техніки досить просте. В автоматі усі патрони вилітають з однієї точки, але приземляються вони трішки з розкидом. Суть цього прийому полягає в тому, що спікери підряд говорять кілька фраз, які починаються однаково, але закінчуються по-різному.

«Таким чином створюється певний ритм. А люди, які добре вловлюють цей ритм, вони відчувають силу у словах спікера. Якщо ви візьмете будь-яку мотиваційну промову, там обов’язково буде анафора. Якщо ми беремо публічний виступ, то кінцівка точно має бути емоційною. Адже завершальна частина – це те, що людям найбільше запам’ятовується. Щоб додати більше пафосу і емоцій на завершення, спікер дуже часто використовує анафору», – пояснює Андрій Степура.

Подібну техніку найкраще показати на прикладі Андрія Федоріва – експерта з маркетингу, підприємця та спікера. Головний герой цього матеріалу називає Андрія Федоріва «людина-анафора». Бо анафору використовують багато спікерів, але цей чоловік використовує стільки анафор, скільки усі спікери разом узяті.

4 техніка – Усе про вас

Людям цікаво, коли про них розповідають. Часто спікери вживають займенник «ви». І саме тоді, кожен з нас стає частинкою історії. Приклад досить простий – ви власник, до вас приїхали, ви обслуговуєте, у вас проблеми. Таким чином, кожен з нас подумки проживає цю ситуацію.

Є така ідея: «Не говоріть про себе, говоріть про інших. Розмова про вас розпочнеться тоді, коли ви покинете кімнату». Те ж саме під час публічного виступу. Якщо вам необхідно описати певну проблему – придумайте історію і опишіть її про вашу цільову аудиторію.

Фото зі сторінки Андрія Степури у Facebook

5 техніка – Гумор

Гумор – проблема сучасного спікера. На думку Андрія Степури, публічний виступ – кулінарія. Людина, яка готує свій виступ, є кулінаром, вона готує певну страву, складає її з інгредієнтів. Вічна проблема страв – як знайти баланс між корисним і смачним.

«Спікер має трішки кращі можливості, ніж кулінар, бо він може збалансувати, дати логіку і емоції. Такі емоції людина може дати за допомогою історії, або завдяки гумору. До прикладу, Річард Фейнман – феноменальний фізик. У 10 років ремонтував магнітоли. У свої майже 30 років цей чоловік очолював підрозділ по розробці атомної бомби. Він був класним спікером, який з гумором міг розповідати про фізику. Кожна його зустріч проходила з аншлагом. Люди приходили посидіти, постояти у нього на лекції.

Інший приклад Марк Гангор – пастор. Ця людина у форматі стендапу розповідає людям наскільки важливі подружні взаємовідносини, як правильно зрозуміти одне одного. Інколи в кінофільмах показують як люди приходять в неділю до церкви молитися, хтось просто сидить, бо треба галочку поставити, інколи люди сумують. Цей чоловік вміє до своїх виступів додати гумор таким чином, що люди залюбки йдуть до церкви», – розповідає спікер.

Якщо ми додамо гумор до публічного виступу, то зробимо смачну і корисну їжу. Американці говорять, що жарт – він як жаба, вмирає під час ростину. Коли ви розумієте чим завершується жарт, він не є настільки смішним. Там повинна бути несподіванка.

6 техніка – Слайди

Багато людей використовують слайди, але офіційно багато хто використовує їх як шпаргалку, щоб нічого не забути. Саме тоді кожен слайд перенасичений текстом. Насправді слайди потрібні не для цього. Світ розвивається і всі виступи стають трішки складнішими, інформація стає складнішою, з’являється більше даних. А дані люди важче сприймають.

«Графіки, діаграми обов’язково мають бути на екрані, – розповідає Андрій. – Далі – ключові ідеї та емоції. Якщо спікер хоче передати плач, він дає відповідне фото на слайд і ми в душі теж починаємо відчувати ці сльози. Слайди можна використовувати для жартів. Не завжди голосом ми можемо передати щось. Слайди, як правило, мають однакову інтонацію».

7 техніка – Руйнівники міфів

Цей прийом полягає в тому, що спікер заперечує, які раніше існували, а от зараз, насправді, все по-іншому. Саме тоді ця людина стає дуже авторитетною в очах його слухачів, адже доповідач слідкує за сучасними тенденціями. Андрій вважає, що таким чином спікер відкриває очі аудиторії на те, як змінився світ.

8 техніка – Фенікс

Деколи ми намагаємось надати життя старим словам. Тут ми можемо взяти будь-яке класичне визначення і намагаємось дати трішки інше пояснення, показати глибинну суть.

«Приклад, публічний виступ – це що таке? Можна сказати, що це виступ однієї людини, яка звертається до багатьох людей. Це те, що ми бачимо. Але цього нам може бути мало. Іншими словами можемо сказати, що публічний виступ – це спосіб однієї людини ділитися своїми бажаннями, запалити інших людей своєю ідеєю. Таким чином, я пояснюю, що публічний виступ – це дуже круто», – вважає спікер.

9 техніка – Секс, наркотики та бренд

«Існує так-звана піраміда Маслоу, піраміда мотивації. В основі якої лежать наші інстинкти – вижити, розмножитись, поїсти. Далі йдуть соціальні потреби – я хочу належати до спільноти людей, хочу, щоб мене поважали, мною захоплювалися. Хороші західні спікери завжди використовують метафори, які посилаються до наших інстинктів. Саме тоді ми звернемо увагу на доповідача, якщо перед цим сиділи на Фейсбуці чи в Інстаграм.

Якщо спікер хоче зробити виступ драйвовим – він використовує метафори, які посилаються до наших інстинктів. Коли буде зростати конкуренція серед українських спікерів, в нас у публічних виступах ставатиме все більше і більше таких метафор. Наприклад: поезія – стриптиз душі, інтимна тема (в значенні особиста, але слово «інтим» кожен зрозуміє по-своєму), «нормально» – вбивче слово», – пояснює Андрій.

10 техніка – Рефреймінг

Цей метод полягає у гарній побудові думок та вмінні переконувати. У публічних виступах дуже часто використовують заміну одних слів іншими для того, щоб сформувати уявлення публіки про щось. Якщо ми хочемо показати, що проблема є дуже великою – ми будемо говорити про неї дуже різкими словами, поганими метафорами. Як правило, такі слова покликані викликати емоції.

«Якщо людина вміє впливати на думку інших людей, вона свідомо підбирає правильне формулювання оцінок. Якщо маклер заводить вас в маленький будинок, він не буде казати, що подібне приміщення є малим. Швидше за все він скаже, що це затишна, компактна, в стилі мінімалізму квартира. Це не стара квартира, а тут просто дихає історія», – вважає Андрій Степура.

Це були 10 технік, які мали б зробити кращим ваш виступ. Але будь-який виступ повинен мати певну платформу – ідею. Усе інше – це вишеньки на тортику.

«Ми сьогодні говорили про вишеньки, – каже Андрій Степура. – Будь-який спікер починається не з техніки. Техніка – це класно. Будь-який спікер починається з ідеї. Я пропоную вам, перш за все, задатися ідеєю, подумати, про що я хочу говорити. А вже потім думати про слайди, історії, анафори та інше, що лише підсилить вашу ідею. Шукайте свої ідеї – покращуйте їх, удосконалюйте та апгрейдіть за допомогою цих 10 технік».

Роман Мудрий

Роман Мудрий – студент факультету журналістики ЛНУ імені Івана Франка

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вам сподобається