1
0

Медіаграмотність у школах, медіаграмотність у ЗНО, онлайн-курси з медіаграмотності – це ті теми, які лунають в українському суспільстві все голосніше. Настільки голосно, що про це чують аж у Вірменії. Edu VanHub – вірменський проєкт, покликаний допомогти людям із сільської місцевості стати медіаграмотними. Автор ідеї Геворг Арутюнян відвідав села Вірменії та помітив, що молодь, яка живе там, відокремлена від освітніх та культурних подій і можливостей. Нещодавно проєкт відбувся в п’яти сільських громадах в Україні.

За даними щорічного опитування  USAID Ukraine, уперше соціальні мережі стали найпопулярнішим каналом отримання інформації навіть у невеликих містах. Водночас лише 11% респондентів змогли відрізнити справжню новину від фейкової.  Вивчення медіаграмотності в школах може покращити ситуацію. Проте в селах і селищах часто один учитель викладає декілька зовсім не пов’язаних предметів одночасно, тому проєкти неформальної освіти в містечках допомагають робити медіаграмотність більш кваліфікованою.

На початку 2019 року команда здійснила перший етап проєкту Edu VanHub, під час якого організувала 20 воркшопів на тему медіа в 10 вірменських селах. Після такого успіху медіатренери вирішили розширити межі та діяти на міжнародному рівні. Схожі проблеми, які є з медіаграмотністю громадян Вірменії, притаманні і для українців. Тому Україну обрали для першого кроку проєкту закордоном.

«Я вважаю, що найкраща інвестиція – це інвестиція в освіту. Теперішнє безпосередньо залежить від освіти, майбутнє – залежить ще більше. Ми намагаємося довести своїм прикладом, що освіта може бути мобільною і доступною. У кожному селі, яке ми відвідали в Україні, провели 2 семінари: теоретичний і практичний. Тренери давали учасникам якнайбільше практичних навичок з медіаграмотності», – розповідає Геворг Арутюнян.

Особливість проєкту Edu VanHub в тому, що команда переїжджає з містечка до містечка на мікроавтобусі, який став її символом. «Навчальний хаб на колесах» – так називауть свій проєкт. Edu VanHub проїхав понад 8000 км через Вірменію, Грузію та Росію, щоб дістатися до Батурина (Чернігівська область), Куріня (Чернігівська область), Абазівки (Полтавська область), Хотова (Київська область), Легедзиного (Черкаська область) та провести воркшопи для учнів місцевих шкіл. Тренінги тривали протягом листопада цього року.

«Знайти людей, які хочуть допомогти на місцевому рівні, було не так складно, але, звичайно, це виклик. Якщо є конкретні цілі, і ви хочете досягти їх, завжди з’являються люди, які повірять у цю ідею і допоможуть вам. Ваша локальна ініціатива завжди зможе знайти підтримку», – каже Геворг Арутюнян.

Основний екіпаж мікроавтобусу складається з 7 осіб, проте до організації долучилися понад 25, частина з них – українці, які допомагали проєкту в містечках. Вірмени проводили тренінги англійською, тому одним із завдань було знайти людину, яка погодиться їздити з ними до сільських громад у ролі перекладача.

«Мене зацікавив проєкт саме тим, що ініціатива стосується сільської місцевості. Деякі села, які ми відвідали, мали населення до 2 тисяч осіб та маленькі школи. Нам намагалися допомогти, створити якомога комфортніші умови. Спілкувалася команда напряму зі школами. Бувало, що вчителі також приходили на тренінги, щоб послухати і дізнатися щось нове», – розповідає перекладачка Вікторія-Магдалена Дзюбенко.

Блогер Жор розповідав про безпеку в соціальних мережах, мультиплікаторка Еліна – про процес створення мультфільмів, Геворг – про фільми. Інформацію адаптували для підлітків. Наприклад, тренери пояснювали, що таке digital-CV, для чого він потрібен та як його заповнити, створюючи разом з учнями CV для Спайдермена.

Учні згадують, що найбільше їх цікавив майстер-клас від вірменського блогера, який на своєму каналі в YouTube розповідає про Вірменію, робить влоги з традиційних свят. Він розказав про пошук ідей, процес створення відео та рекламу. Увагу приділили також інформаційній грамотності: говорили про фактчекінг та надійність джерел. Окрім порад щодо захисту від дезінформації, вірмени розповіли школярам про неформальну освіту. Здебільшого діти та вчителі в сільських школах не знали, що таке Erasmus (програма  Європейського Союзу) і де шукати можливості для молоді.

«Команда ознайомила нас з популярними професіями в медіа. Цікавим було спілкування в межах тренінгу: ми ділилися власним досвідом, розмовляли про соціальні мережі. Інтернет корисний, як вогонь, та Інтернет небезпечний, як вогонь, – цей меседж донесли нам під час тренінгу. Такі уроки медіаграмотності обов’язково треба вводити в нашу програму. Серед учнів вони користуватимуться популярністю. Ще однією хорошою метою заняття було закликати нас вірити у власні можливості та знаходити мотивацію», – згадує одинадцятикласник Талалаївської ЗОШ Денис Прохорович.

Медіатренери Edu VanHub планують їхати на своєму мікроавтобусі й в інші пострадянські країни. Протягом усієї поїздки команда знімає відео, щоб створити документальний фільм про свій проєкт та медіаосвіту.

Тетяна Байбак

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *