Легко бути жінкою. А жінкою-підприємцем?

0
0

В Україні за останні роки значно зросла і продовжує зростати така тенденція, як жіноче підприємництво. Підприємництво — явище доволі молоде. Його поява збігається з часами здобуття незалежності України. Діяльність підприємця — це особливий вид людської творчості, в якому намагаються самореалізуватися і жінки, і чоловіки. Жінки активно вливаються у сферу бізнесу, щоб набути певного статусу, покращити своє матеріальне становище та становище своєї сім’ї. Оскільки це явище нове в українському суспільстві, його не завжди адекватно сприймає соціум. У нас не сформований позитивний образ «ділової» жінки — переважно лише чоловіка. Зате існує образ «успішної жінки», який перекривається «вдалим заміжжям».

Щодо жінки-підприємця, яка хоче самоутвердитися у бізнесі, в суспільстві існують негативні стереотипи. Можливо, більше як до ролі жінки, її активності в сім’ї, а потім уже в сфері економіки. Одними з найпоширеніших негативних стереотипів є такі: підприємцем треба народитися; гроші — це все, чого прагне підприємець; підприємництво — це чоловіча справа. Жінки більше орієнтовані не на прибуток, а на збереження стабільності у їхній діяльності — у цьому їхнє розуміння успішності. Для жінок зростає цінність гарантованої стабільної зайнятості. Це основа мотивації. Тому їх лякає можливість нестабільності у приватному секторі.

Та все ж стикаються з упередженим ставленням до себе у тих сферах, які вважаються традиційно чоловічими. Чоловіки скептично ставляться до того, що жінка починає займатись діяльністю, яка стосується компетенції чоловіка, а також складає їм конкуренцію в цій сфері. Чоловіки дивуються та недооцінюють жінок, що йдуть у сферу підприємництва.

Не випадковим є явище проблемного доступу жінок до ринку праці. Доступ жінок до ринку праці зазвичай більш ускладнений, ніж доступ чоловіків. На шляху жінок існують соціальні і культурні перепони, серед яких можуть бути: негативне ставлення до жінок у бізнесі, очікування від жінки виконання інших ролей, переконання що жінкам бракує впевненості у власних силах.

Виникають запитання: «Чому жінки починають займатися підприємницькою діяльністю?», «Що спонукає їх до такого рішучого кроку?» Адже ми звикли бачити у цій сфері переважно чоловіків. Дехто може дати таку відповідь: «жінці, якій не пощастило у шлюбі, доводиться самостверджуватись у сфері бізнесу».

 

Жінки-підприємці виконують подвійну роботу - оплачувану та неоплачувану (в сім'ї)

В Україні середня зарплата жінок менша, ніж у чоловіків, навіть у галузях, де переважає жіноча праця. Хоча насправді чинне законодавство доводить, що воно протидіє дискримінації жінки у будь-якій формі, але належно не забезпечує реалізацію цього. Саме тому створення власного підприємства може стати єдиною можливістю для деяких жінок дістати доступ до праці і мати прибуток.

Жінки відчувають корисність результатів своєї діяльності — можливість надати робоче місце іншим людям, відповідальність за них. Це можливість застосування власних знань, здібностей, вмінь та можливостей особистості для втілення у життя власних задумів та ідей. У ХХІ сторіччі нормою є сім’я, в якій жінки (як і чоловіки) працюють.

Одним із визначальних факторів того, що жінки починають займатися підприємництвом, є «материнство», оскільки, як вважають самі жінки-підприємці, вони відчувають потребу захистити, забезпечити власну сім’ю, що не завжди притамано чоловікам. Така робота дає задоволення, незважаючи на те, що жінки-підприємці виконують подвійну роботу — оплачувану та неоплачувану (в сім’ї). Вони поєднують зайнятість із сімейними обов’язками, чоловіки ж найчастіше поєднують основну роботу і додаткові заробітки. Бо жінка у соціальній системі виконує експресивну роль, а чоловік інструментальну. Експресивна роль полягає у встановленні гармонії та емоційного мікроклімату сім’ї. Інструментальна роль — це стратегічні завдання і забезпечення зв’язків сім’ї з іншими соціальними інститутами.

Але ключ до успіху — це оволодіння рисами маскулінності, що зазвичай приписують чоловікам: впевненість, наполегливість, агресивність. Найчастіше професійна самореалізація в підприємництві пов’язується з діяльністю в такій галузі, яка найбільше відповідає фаху, освіті жінки-підприємця. Жінки починають займатися тим різновидом підприємництва, що найбільше відповідає їхній освіті, знанням і вмінням у певній сфері, або обирають таку діяльність, яка вважається найприйнятнішою для жінки у суспільстві.

Беззаперечною складовою реалізації свого трудового потенціалу для жінок у підприємництві є поєднання функцій керівника підприємства і звичайного працівника, на рівні з іншими працівниками (продавця, перукаря, офіціанта тощо).

Якщо регулярно переглядати такі газети, як «Високий Замок», «Експрес», то складається враження, що жіноче підприємництво — це «Уляна чекає на вас», «Валентина усім допоможе», одне слово, знахарство і ворожіння. Звісно, можна здогадуватися, що, оскільки найбільше описується ворожіння та знахарство, то, відповідно, воно користується найбільшим попитом у суспільстві, порівняно з іншими підприємницькими послугами.

Але який імідж український жінок-підприємців формують ЗМІ?!

Жінки вже активно залучені у різні сфери підприємницької діяльності. Чимало відомих представниць бізнесу успішно працюють в ньому, створюючи нові, доволі популярні, види та галузі підприємств. Це дає змогу зруйнувати стереотип щодо підприємництва як суто чоловічої справи. Жінки в сучасному українському суспільстві прагнуть не лише виконувати сімейні ролі, а також виявляти себе в інших сферах. Економічне лідерство, та й політичне, притаманне не лише чоловікам, а й багатьом жінкам. Жінки досягають успіху самі, без сторонніх впливів. Не існує кореляції між зайнятістю жінки та статусом її чоловіка.

Та є й перешкоди на шляху підприємництва і вони не залежать від гендерних особливостей. З ними стикаються і жінки, і чоловіки. Недосконале законодавство, існуюча податкова система — великі податки, багато органів, що здійснюють перевірку та контроль.

Потрібно підтримувати ініціативність жінок-підприємців, бажання їх особистісної самореалізації. Держава та ЗМІ мають сприяти створенню позитивного іміджу жіночого підприємництва, оскільки це покращить формування підприємницької культури та підвищить підприємницький потенціал нашого суспільства. Адже існує твердження, що в усьому світі жіночий малий бізнес розвивається енергійніше, ніж чоловічий.

Соломія БЕРЕСЬКА

 

Жінки, які вже реалізували себе

Христина, студентка п’ятого курсу історичного факультету, щодо приватного підприємства: «Моя мама підприємець, і я бачу, як вона повністю віддається цій справі, у неї навіть немає вихідних. Ця справа потребує до себе великої уваги і багато часу. Постійні перевірки, як не податкова інспекція, то санстанція. Мама ще й сама собі бухгалтер. Ні. Це не для мене. Після державних іспитів шукатиму роботу, працювати в сфері маминого бізнесу чи, навіть у майбутньому, пробувати щось своє немає бажання. І не єдиним фактором є складність, стримує ще й здирництво, яким займаються працівники державних установ, що контролюють ПП. У них діє закон: чим більше в кишеню, тим менший офіційний штраф. До чого причепитися — вони знайдуть. Як самі ж пояснюють: «все ідеальним бути не може». Що вдієш, ніщо так не шкодить здоров’ю українця, як багатство його сусіда.

Чи звертали Ви увагу на успішних українських жінок або чоловіків-підприємців, коли створювали власне підприємство?

Стефанія, власниця магазину на ринку «Південний» (займається продажем фурнітури для меблів): «Для мене жінки, які дали собі раду, завжди були показником чогось гарного і правильного. Я вважала, що до них потрібно тягнутися».

Віра, власниця кафе «Манго», м. Самбір. «Чесно кажучи, я звертала увагу на своїх подруг, які раніше від мене почали займатися бізнесом і отримували високі прибутки. Багато в чому вони мені і допомогли».

Олена, торгує жіночим трикотажем. «Звісно. Маргарита Січкар мені дуже подобається, відома жінка. Просто, коли я з подругами починала, їх тоді ще мало було. І ми одна на одну орієнтувалися».

Вероніка, приватний підприємець на ринку «Південний», піцерія «Соло». «Радше ні. Мені допомагав чоловік, ми звертали увагу тільки на себе».

 

Якими рисами повинна володіти жінка для того, щоб досягнути успіху у підприємницькій діяльності?

Стефанія: «Напевне, людини ділової, також — чоловічими рисами. Впевнено іти до своєї мети. Не зупинятися на досягнутому».

Віра: «Головне — хотіти працювати, щось мати. Потрібно крутитися, як білка в колесі. І, наполегливість, досягати свого».

Олена: «Саме такими жіночими рисами, як: особлива коректність, увага до дрібниць, послідовна принциповість. В цьому навіть жінки відрізняються від чоловіків».

Вероніка: «Я думаю, найголовніше — жінка має бути комунікабельною, ніколи не занепадати духовно, від настрою багато залежить, завжди бути оптимісткою. І постійно все планувати наперед, такий собі план дій складати».

 

Якими на Ваш погляд є ознаки того, що жінка успішно реалізувалась у підприємництві?

Стефанія: «О, вона тоді весела, гарно одягається, їй всього хочеться. А якщо вона на роботі успішна — вдома спокійніша, тут все взаємопов’язане».

Віра: « Вона щаслива. А щасливі люди тоді, коли досягають своєї мети».

Олена: «Якщо подивитися на таку жінку, то одразу стане зрозуміло — вона впевнена в собі, вона доглянута, вона працює над собою».

Вероніка: «Найголовніша ознака, що жінка займається справою, яка приносить їй не тільки гроші, а й задоволення».

1 Відповідь

  1. Ярослав сказав:

    Я вважаю всіх справжніх підприємців (а не тих які при владі) героями, які будують цю країну, а тим більше жінок-підприємців, які крім бізнесу встигають доглядати ще й за сімєю…

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вам сподобається