Думати, читати, писати

0
0
Виступає Богдан Тихолоз

Виступає Богдан Тихолоз

13 травня у рамках Дитячого Форуму відбулася інтерактивна лекція «Думай інакше! Читання/писання майбутнього: хто, що, як, навіщо?» У ролі спікера виступив кандидат філологічних наук, літературознавець, публіцист, доцент і завідувач кафедри теорії і практики журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка Богдан  Тихолоз. Місцем зустрічі став конференц-зал Львівського палацу мистецтв.

Усі ми думаємо. Тут, сьогодні, зараз, кожну хвилину життя. У хитромудрих конструкціях наших голів щосекунди виплітаються цілі мережива ідей, припущень і домислів. «Думати – це той процес, який дозволяє нам називатися людьми», – констатує Богдан Тихолоз.

Здається, усе очевидно і просто, що ще додати? Усі ми думаємо, у кожного – свої думки… А як часто ви на власні страх і ризик висловлюєте оті «свої думки»? Дискримінація суджень та інкубація мислення – ахіллесова п’ята української освіти. «Існує дві парадигми: думай як всі та думай інакше», – пояснює лектор. На жаль, ми рухаємось за маршрутом №1. Уже з юного віку маленький індивід приречений на безжальне обтісування багатогранника своєї особистості до форми зручного і практичного для суспільства 2D-формату. Нам нав’язують, нас обмежують. Чудовий приклад наведений Богданом Сергійовичем – скандал навколо блоку «Читання та аналіз тексту» на ЗНО-2015 із української мови та літератури. Сама авторка твору – Галина Пагутяк – не спромоглася дати правильних відповідей. Але, виявляється, УЦОЯО абсолютно не хвилює, про що думала письменниця, коли творила свій текст, а про що думали абітурієнти, коли намагалися його аналізувати, – тим більше! Виникає запитання: чому хід моїх думок повинен слідувати чужому алгоритму, і чи в такому разі я маю підстави називати ці думки «своїми»?

«Думати інакше – вийти за рамки! Це означає бути собою. Ось те, чого ми всі повинні свідомо прагнути!» – наголошує Богдан Тихолоз і переходить до тлумачення витоку проблеми.

«Головним механізмом мислення ми звикли називати свій інтелект. Зараз наше суспільство трішки хворе на тестоманію. Інтелект ≠ IQ!» Американський психолог Говард Гарднер у своїй праці «Фрейми розуму» висвітлює ідею того, що музикант абсолютно не дурніший за математика. Кожен з них однаково геніальний у своїй сфері. Ось, що таке думати інакше! Це вміння не підлаштовувати свої оцінки під сформовані стереотипи, це вміння бачити світ у своєму кольорі, а не в тонах нав’язувачів-дальтоніків.

«Сучасне мислення – кліпове, писання – копіпастинг, а читання – скролінгове», – продовжує лектор. – «Майбутнє вимагає змін форматів. Відкрите читання, творче писання і критичне мислення – тріада нових засад». Ми повинні брати до уваги різні джерела інформації, щоб називати себе справді компетентними у тих чи інших питаннях. Нашим обов’язком є не просто переписування сформованих ідеологій, а творення власних. Ми мусимо думати, опираючись на сумніви і здивування. І читати, читати і ще раз читати! «Якщо людина не опрацьовує хоча б однієї книги в місяць, то це вже цілковита деградація!» – вважає Богдан Сергійович. Саме це визначає рівень нашого саморозвитку, вчить і дозволяє мислити по-своєму. Епоха книг складає свої повноваження? На зміну паперу приходить метал? Нехай!

«Абсолютно не важливо, де і як читати! Не має значення, чим і на чому писати. Головне – для кого, що і як!» – переконаний Богдан Тихолоз. – «Чи читатимуть через років 100 взагалі? Так, бо інакше ми стільки не протягнемо. Що читатимуть через років 100? Та те, що напишемо ми!»

Ярина Пришляк

Ярина Пришляк – головний редактор «Креденсу», студентка факультету журналістики ЛНУ імені Івана Франка

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вам сподобається